MNOGO ŠIRI PROBLEM

Nije to samo jedna dionica: Blokiran autoput kroz pola Hercegovine, kilometri bez auta, milioni na čekanju

Biznis Klub10.09.25, 17:29h

Nije to samo jedna dionica: Blokiran autoput kroz pola Hercegovine, kilometri bez auta, milioni na čekanju
Mostar jug – Tunel Kvanj nije samo još jedna dionica autoputa – to je ključ koji otključava cijeli saobraćajni pravac kroz Hercegovinu i povezuje Bosnu i Hercegovinu s Jadranom i Evropom

 

 


Problemi s izgradnjom dionice Mostar jug – Tunel Kvanj na Koridoru 5C prijete da zaustave čitav projekt autoputa kroz Hercegovinu.
Podsjetimo, početak gradnje ove dionice sprečava činjenica da trasa prelazi preko aerodroma Ortiješ koji je proglašen za perspektivnu vojnu lokaciju.


O toj temi jučer se oglasio član Presjedništva BiH Željko Komšić, nakon što na posljednjoj sjednici Predsjedništva BiH nije donesena odluka koja bi deblokirala proces gradnje. Komšić je poručio da neće podržati projekte koji bi kršili odluke državnih institucija.


– S obzirom na to da više puta mijenjana trasa autoputa najzad prolazi preko aerodroma Ortiješ, a koji je perspektivna vojna lokacija odnosno državna imovina, te da je Odlukom visokog predstavnika zabranjen promet državnom imovinom, istu Odluku ne možemo niti želimo kršiti. Isto to potvrdio je i Ustavni sud Bosne i Hercegovine u predmetu “Vareš”. Odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine moraju se poštovati – poručio je Komšić.


Mnogo širi problem


No, problem je mnogo širi od spomenute dionice. Naime, ovo je jedna od tri dionice koje čine saobraćajnu cjelinu kroz veći dio Hercegovine – od Mostara do Počitelja. Druge dvije dionice su Tunel Kvanj – Buna i Buna – Počitelj, piše BiznisInfo.ba.


Na ovom dijelu Koridor 5C se znatno udaljava od postojeće magistrale kojom se sada putuje ka jugu i ide potpuno novom trasom, znatno istočnije, a svaka od spomenutih dionica sama za sebe je neupotrebljiva.


Dionica Buna – Počitelj je davno izgrađena i godinama stoji neiskorištena dok je gradnja dionice Tunel Kvanj – Buna počela krajem prošle godine, a tok za izgradnju je 30 mjeseci. No, bez dionice Mostar jug – tunel Kvanj ni ove dvije dionice neće imati nikakvu ulogu i beskorisno će stajati, a saobraćaj na cijelom potezu od Mostara do Počitelja i dalje će se odvijati magistralnom cestom.


Kada se gradnja ove tri dionice završi, autoput će se spajati sa već izgrađenim dijelom od Počitelja do Hrvatske i dalje, što znači da će se od Mostara do mora putovati bez silaska s Koridora.


Blokada usporava razvoj Hercegovine


Kombinacija izgrađene, ali nefunkcionalne dionice i dionice u izgradnji koja također neće imati smisla bez povezivanja sa Mostarom, stvara paradoks: stotine miliona maraka već su uložene, a autoput praktično stoji.


Ako se problem oko trase preko aerodroma Ortiješ i perspektivne vojne imovine ne riješi, Hercegovina bi mogla još godinama ostati bez punog funkcionalnog autoputa, dok će izgrađeni dijelovi stajati prazni i propadati.


Ovo je posebno značajno jer bi završetkom dionice Mostar jug – Tunel Kvanj putovanje od Mostara do mora i Evropske unije bilo znatno brže, sigurnije i efikasnije, uz veliki poticaj za turizam, trgovinu i ekonomiju regije.


Trenutna situacija pokazuje kako političke odluke mogu kočiti infrastrukturne projekte od nacionalnog značaja. Bez brze reakcije državnih institucija, projekti vrijedni stotine miliona maraka ostat će neupotrebljeni, dok građani i privreda Hercegovine trpe zbog neefikasnosti i zastoja.


Mostar jug – Tunel Kvanj nije samo još jedna dionica autoputa – to je ključ koji otključava cijeli saobraćajni pravac kroz Hercegovinu i povezuje Bosnu i Hercegovinu s Jadranom i Evropom.


Dionica Mostar jug – Tunel Kvanj


Dionica Mostar jug – Tunel Kvanj duga 9,2 km počinje petljom Mostar jug koja se nalazi u blizini aerodroma Mostar i čini sjecište autoceste sa postojećim magistralnim putem M6.1 povezujući autocestu s južnim dijelom Mostara. Nakon petlje trasa se nalazi u neposrednoj blizini aerodroma Mostar gdje je predviđena izgradnja tunela Mostar jug dužine 232 metara.


Po izlasku iz ovog tunela, trasa slijedi postojeću željezničku prugu Mostar-Čapljina, uskim koridorom na jug. Trasa dalje ide paralelno sa aerodromom Mostar u pravcu naselja Ortiješ i Kosor, a onda trasa slijedi pomoćnu pistu aerodroma na udaljenosti 35-45 m, prelazeći poljoprivredna polja u Ortiješu.


Dionica dalje prelazi rijeku Bunu, mostom Buna (L=326 m), prolazi poljoprivrednim područjem Malo Polje, prelazi rijeku Bunicu preko mosta (L=211 m) i vijaduktom (vijadukt Brijeg L=258 m) koji vodi do brda Hodbina.


Nakon svih provedenih analiza, Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) odobrila je financijska sredstva koja će se korisiti za izgradnju novih autoceste na Koridoru 5C.

 

dionica-buna-pocitelj-koridor-5c


Dionica Tunel Kvanj – Buna


Gradnja dionice počela je krajem prošle godine. Dionica je duga 5,1 kilometar, a uključuje gradnju jednog od najdužih i najvažnijih tunela na cijelom Koridoru kroz BiH – Tunela Kvanj dugog oko 2,7 kilometara.


Dionica, iz smjera Mostara, počinje otvorenom trasom prije ulaska u tunel Kvanj. Tunel Kvanj projektiran je kao dvocijevni tunel. Desna tunelska cijev duga je 2.645 metara, a lijeva 2.720 metara.

 

Nakon tunela i prolaska kroz brdo Kvanj, cesta vijaduktom “Rotimski potok” (330 m) prelazi Rotimski potok i završava u mjestu Stanojevići neposredno prije odmorišta Rotimski potok, gdje se nastavlja na izgrađenu dionicu Buna – Počitelj. Rok za završetak izgradnje dionice je 30 mjeseci.


Vrijednost radova na dionici Tunel Kvanj – Buna iznosi oko 250 miliona KM. Posao izgradnje je dobio konzorcij koji predvodi velika kineska kompanija China Road and Bridge Corporation, a tu su još azerbejdžanska firma Azvirt Limited Liability Company i Hering d.d. Široki Brijeg.


Dionica Buna – Počitelj


Dionica Buna – Počitelj duga 7,2 km u potpunosti je izgrađena još prije četiri godine. No, još nije puštena u promet jer trenutno “ne vodi nikuda”, odnosno nije upotrebljiva dok se ne izgrade ostale spomenute.


Trasa dionice Buna – Počitelj počinje na oko četiri kilometra južno od sela Hodbine i ne presijeca gušće naseljena područja, nego prolazi iznad kanjona Neretve u blizini nekoliko naseljenih mjesta i završava neposredno ispred petlje Počitelj.


Dakle, ona se sa južne strane nadovezuje na izgrađeni dio autoputa od Počitelja sve do granice s Hrvatskom.


(DEPO PORTAL/ad)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook